Dampede muslinger

Det er ren win-win deal at spise muslinger. De smager fantastisk. De har et højt proteinindhold, og vi producerer rigtig lækre muslinger her i Danmark. Derudover er de lette at tilberede, når man altså lige har renset dem. Der er faktisk ikke rigtig undskyldninger for ikke at spise mules med jævne mellemrum. 

Her er min egen cremet, lækre, syrlige og sunde opskrift, hvor jeg har erstattet fløde/creme fraiche og hvidvin med kokosmælk og lime/citron. Derved bevarer suppen den fede/syrlige smag, som går så godt til muslinger - spicet up med masser af gurkemeje og ingefær. Jeg er aldrig nærig med SMAG og har derfor ikke angivet ret præcise mængder ingefær eller gurkemeje. Prøv dig frem. Det kan ikke gå galt. 

Vask muslingerne under koldt vand. Skrub dem igennem med en hård børste eller svamp. Alt det, der sidder løst på dem, skal vaskes af, ellers ender det i suppen. Hiv skægget ud af muslingerne. Det sidder mellem skallerne og kan hives af mod den ende, hvor skallerne mødes. Når de er renset godt igennem, burde muslingerne være lukkede. Dem, der ikke har lukket sammen, kan du prøve at banke på. Hvis de ikke lukker sig, er de døde og skal kasseres sammen med dem, der er gået i stykker. Resten stiller du i en skål. 

Hak og steg hvidløg, ingefær og gurkemejen sammen med noget kokosolie eller olivenolie, til olien er blevet orange fra gurkemejen i en gryde. Snit fenniklen og kom den i gryden med de andre ting og steg til fenniklen er blevet lidt mør. Så kommer du kokosmælken ned i gryden og skruer helt op for varmen. Når kokosmælken koger, hælder du muslingerne ned i og lægger låg på. Efter et par minutter, ryster du gryden godt rundt med låg. Herefter tager du låget af og presser citron/limen ned i og sætter låg på og ryster gryden godt rundt. Muslingerne skal koge i ca. fem minutter. Til de har åbnet sig, fylder skallen ud og har en orange farve og blød konsistens. Det er vigtigt, at de ikke får for meget, så ændrer de smag og bliver små og hårde.
Hæld hele grydens indhold i en står skål, drys gerne koriander eller persille på og stil retten på bordet. 

Bon appetit. 

Nilo Rosa ZandComment