Æg på bund af ris og grønt

DEN ANDEN RET JEG HAR KREERET TIL MIN LILLE HELSESERIE OM KULHYDRATER, PROTEINER, OG FEDT HAR FOKUS PÅ PROTEINERNE. DET Er en af mine absolutte yndlingsRETTER. Jeg er vild med den cremede konsistens grøntsagerne får, når de steges. Sammen med æg, ris og hampefrø kommer man i umami-himmelen.

Proteinerne som er fokus i denne ret nedbrydes af vores fordøjelse til aminosyrer. Mange er disse er essentielle. Dvs vi kan ikke selv danne dem og skal derfor have dem tilført fra kosten. Hvis vi er stressede bruger kroppen ekstra mange aminosyrere (og hvem er ærlig talt ikke det til tider) Derfor er det supervigtigt at være opmærksom på at få gode kvalitetsproteiner til hvert eneste måltid, så kroppen har en masse at arbejde med.

Selv om vi i Danmark spiser dobbelt så meget protein, som vi behøver, kan vi stadig døje med aminosyremangler. Sørg derfor for at variere dit proteinindtag og få protein fra mange forskellige kilder både animalske og fra planteriget.

For at øge proteinindholdet i retten yderligere, har jeg valgt at servere den med en hjemmelavet mandelmælk til.

 

OPSKRIFT ÆG PÅ GRØN BUND

1 servering
Forberedelsestid: 30 min

1/2 dl brune ris: Indeholder 2,6 g protein/100g

En halv squash: Indeholder 1,2 g protein/100g

1/4 spidskål: Bare 100 gram af kålen dækker hele dit daglige behov for C-vitamin.

1/4 løg: Rå løg har en stærk smag, der skyldes indholdet af svovlholdige stoffer som aminosyren isoalliin.

En håndfuld afskallede hampefrø: De er et komplet kilde til protein. Dvs de indeholder en komplet sammensætning af alle de essentielle aminosyrer.
De indeholder bla. store mængder af aminosyren arginin, som anvendes til at frembringe nitrogenoxid i kroppen. Nitrogenoxid er et molekyle, der udvider blodkarrene og får dem til at slappe af, hvilket fører til sænkning af blodtrykket og derfor en reduceret risiko for hjertesygdom.
Ca. 25% af kalorierne i hampefroe kommer fra protein.

Et æg: Indeholder både aminosyren tyrosin og tryptofan. Tyrosin er afgørende for stofskiftet og tryptofan. Vi har brug for tryptofan for at kunne danne serotonin (lykkehormon), som senere omdannes til melatonin (søvnhormon)

 

Sådan gør du:

Kog risene og skyl og hak grøntsagerne. Steg grøntsagerne på en pande i rigeligt kokosolie. Krydder retten med salt, peber og evt lidt miso eller soya. Spejl æggene på en pande og server retten i dybe skåle med en bund af ris, masser af grønt og spejlæg på toppen.

 

opskrift mandelmælk

200 g mandler: Indeholder aminosyren arginin, som bla. fjerner fedt fra maveregionen og øger insulinfølsomheden

3 dl vand

to dadler

knsp salt

Blend hele herligheden og nyd en nærende proteinrig drik.

 

...Kys fra SØSTER og tak fordi du læste med. 

Vil du se mere til SØSTER? - Du kan følge bloggen på Facebook og Instagram