14 holistiske råd mod graviditetskvalme

Morgenkvalme 24/7
Ud over hængebryster, bækkenløsning og humørsvingninger skal vi gravide kvinder ofte bære en led og invaliderende kvalmebyrde. Heldigvis er der råd for de mange opkastninger, tømmermændsfølelsen og den altoverskyggende træthed alias MORGENKVALMEN (Hvem har i øvrigt fundet på det ord. Det misleder jo i dén grad, når kvalmen raser 24 timer i døgnet). 

Holistiske råd
Hvis du har læst mit sidste indlæg GRAVIDITET ER JO INGEN SYGDOM, ved du, at jeg har været tæt på crazy og yderst udfordret af graviditetskvalme og træthed. Jeg har derfor researchet og vendt hver en sten for at finde de bedste og mest brugbare holistiske metoder til at afhjælpe de mange symptomer. Det var givet fra starten, at panodiler og kvalmestillende medicin fra apoteket var no go, så jeg har kigget dybt i den funktionelle medicin efter svar. Her ses mennesket som et holistisk hele, der uden brug af konventionel medicin kan komme i balance ved hjælp af hensigtsmæssig livsstil, et positivt mindset, nærende kost og de rigtige kosttilskud. Jeg håber, at du kan få glæde af mine mange eksperimenter. Naturligvis behøver det, der virker for den ene ikke gøre det for den anden, og to graviditeter er jo ikke ens osv. osv., men giv det alligevel et forsøg. Det kunne jo være, at lige præcis det råd om gurkemeje eller meditationen var det, der gjorde, at du kunne gå oprejst en ekstra time om dagen ;) Det skal siges, at indlægget på ingen måde er sponsoreret. Alle referencer og anbefalinger kommer fra mig og min erfaring alene.

Hvorfor får vi graviditetskvalme
Der er ikke nogen, der ved præcist, hvorfor vi kvinder skal bære det ekstra åg. Teorien er, at symptomerne opstår grundet de voldsomme hormonelle forandringer, kroppen udsættes for. Både østrogen og progesteronniveauerne stiger voldsomt. Derudover kan kvalmen skyldes vitaminmangel, lavt blodsukker, stress, træthed, psykiske udfordringer, dårlig fysisk form og så skulle kvalmen være værre, hvis du venter en pige. (Jep-den skriver jeg under på ;)) En helt anden teori er, at vi evolutionært har udviklet os på den måde, at vi reagerer meget voldsomt på stærke smage og lugte for at beskytte fosteret mod forgiftning. Det giver jo ret god mening. Men altså - Hvor farlig kan en avocado være for baby er tanken, der ryger gennem mit hoved, når den ryger retur.

 

14 råd mod graviditetskvalme

1. Selvomsorg
Det vigtigste punkt af dem alle: Husk selvomsorgen, langsommeligheden og selvkærligheden. Lyt til din krop. Den har vigtige ting at fortælle dig i denne voldsomme forandringsproces, det er at skabe et lille menneske. Giv dig selv lov til at dvæle, at sove, at lægge dig fladt på sofaen kl. otte. Det kommer før alt andet. Både arbejde og vasketøj. Studier viser, at selv tidlige stresspåvirkninger går ind og har en effekt på det lille fosters senere liv. Har moderen været stresset under graviditeten, vil barnet have en lavere stresstolerence. Så hermed den ultimative undskyldning for at nyde de meget værdifulde måneder.
Jeg er naturligvis meget opmærksom på, at det her punkt også er det sværeste af dem alle at efterleve. Hverdagen går videre, baby i maven eller ej. Har du flere børn, skal de stadig hentes og bringes, og aftensmaden laver stadig ikke sig selv. Prøv alligevel at snige dig til nogle hvil, både mentalt og fysisk i løbet af dagen.

2. Søvn
Få al den hvile og søvn, du overhovedet kan få mast ind i dit program. Om du så skal tage en powernap på toiletgulvet i arbejdstiden. (En klassiker jeg har hørt overraskende mange gravide omtale, som dagens højdepunkt)

3. Meditation
Dette punkt hænger sammen med de to forrige. Hovedet kan spinne ud af kontrol, når kroppen flyder over af hormoner, træthed og tanker om det forestående liv med baby som centrum. Her har jeg selv haft kæmpe gavn af at lytte til guidede meditationer. Både de helt klassiske afslapningsmeditationer, men også deciderede graviditetsmeditationer. De giver en pause til både hoved og krop, hvor tiden står stille, og man bare kan give sig selv lov til at fokusere, nyde og slappe af og ikke mindst glæde sig over det lille liv i maven. Jeg har en ambition om selv at udgive en meditation for gravide, da jeg ikke kunne finde nogle tilstrækkeligt gode med dansk tale. Indtil da vil jeg anbefale, at du laver en simpel youtube søgning på pregnancy meditation og selv eksperimenterer lidt ift dit behov og længde på meditationen.
Jeg har selv lyttet en del til de her to meditationer. Den første varer 20 minutter og den sidste 27 minutter: Graviditets meditation 1. Graviditets meditation 2.

4. Homøopati
Det her er absolut et af mine bedste råd. Tag ti dråber Nux vomica D6 i en smule vand tre gange dagligt. Behold vandet inde i munden et par minutter, inden du synker, så dråberne kan optages gennem slimhinderne. Jeg fik rådet af min dygtige lærer, Caroline Fibæk, og er evigt taknemmelig. Det har helt klart gjort en forskel i min situation.

5. Drik
Du skal drikke helt op til 3 L væske om dagen som gravid. Hav altid en vandflaske (uden hormonforstyrrende stoffer) indenfor rækkevidde. Friskpresset juice eller bare en god kvalitets æblejuice kan også være guld værd at have i hånden, når blodsukkeret daler i løbet af dagen. Store mængder blodsukker transporteres til moderkagen fra mor til barn, så det er vigtigt at holde blodsukkeret stabilt igennem hele dagen både ved hjælp af mad og væske.

6. Spis
Snacks, Snacks, Snacks! Spis gerne hyppigt og småt. Gerne de proteinrige af slagsen. 
Jeg havde en periode med en voldsom craving efter Renée Voltaires sesamkiks med nøddepaté. Det kan virkelig anbefales at have med i tasken. Altid. Også mandler, cashewnødder og frugt er gode og nemme fødevarer at have i tasken, når man pludselig mærker, at man rent faktisk kan klemme noget ned eller i den helt anden grøft får voldsomme cravings. Mange bruger at have lidt mad til at stå ved siden af sengen, så de kan fylde depoterne op inden de træder ud ad sengen. Mange oplever også, at citrusfrugter lindrer. I min første graviditet konsumerede jeg op mod 100 appelsiner gennem de ni måneder. Drop sukkeret og meget fed og tung mad. Og så vil jeg alligevel sige. Hvis du slet ikke kan spise noget, skal du bare ‘give in’ ift dine cravings. Det er langt vigtigere, at kroppen får noget at arbejde med, end at du decideret faster. Jeg kan afsløre, at jeg selv spiste 4 croque monsieur på en uge, fordi det simpelthen var det eneste, jeg kunne holde i maven. (Og ja, som jeg skrev i sidste indlæg, spiser jeg hverken brød eller mælkeprodukter, men her måtte jeg altså gøre en undtagelse for at give min krop noget næring)

7. Rødder
Spis gurkemeje og ingefær. Især ingefæren er kvalmestillende, men jeg opdagede, at når jeg spiste gurkemeje havde det nogenlunde samme effekt. (dog ikke som kosttilskud, da den høje koncentration kan være problematisk) Lav gerne friskpressede juice af rødderne, hvor du blander dem med dine yndlingsgrøntsager og frugter. Det gør dem en del mere appetitlige, end at spise dem rå. Alternativt, lav en varm the af tørret og pulveriseret ingefær, gurkemeje og lakridsrod. Det smager fantastisk og hjælper også mod kvalmen, hvis du ikke lige har lyst til en kold juice. (Jeg poster inden længe en lækker opskrift på en kvalmestillende juice, der med garanti vil rive i dine næsehår og lede tankerne væk fra kvalmen)

8. Aromaterapi
Min erfaring siger, at Mynthedråber er super gode. Jeg har haft en lille flaske med i tasken de sidste måneder. Når kvalmen har overvældet mig, har jeg lige sneget mig til et snus. Ellers har jeg drukket opkvikkende mynthethe, der har samme effekt.

9. Akupunktur  
Sea band virker rigtig fint, og er en nem og billig løsning til at dulme symptomerne. 
Akupunktur hos en behandler er også helt fantastisk. Jeg har selv gået hos Helle Ella på Christianshavn, som både er jordemoder og akupunktør.

10. Bevægelse  
Den her har jeg selv haft rigtig svært ved at praktisere, da jeg følte, at jeg skulle kaste op ved den mindste bevægelse, især de første tre måneder af graviditeten. Mit daglige mål var dog at gå ud for at få noget frisk luft. Nu har jeg meldt mig til gravidyoga hos Laila fra Yogakompagniet. Ellers kan jeg anbefale både APA forløbene på Østerbro og gravidyoga hos min skønne og dygtige veninde og bloggerkollega Josephine fra Yogamor.dk. 

11. Tilskud
Jeg er stoppet med de fleste af mine daglige tilskud og tager nu kun to stk. omnimin pure multivitamin. Denne multivitamin indeholder den rette mængde folsyre, D-vitamin og methylerede B6 vitaminer, der gør det nemt for kroppen at optage dem. B-vitaminer er essentielle under graviditeten og i forbindelse med kvalme, kan det være en idé at tage ekstra B6-vitamin på 20 mg 3 gange dagligt. Eller 50 mg en gang dagligt. Biostrath er også et tilskud, jeg holder fast i gennem graviditeten. Det er et gennemtestet produkt, der bla. hjælper dig til bedre at optage jern gennem kosten. Hvis du har problemer med svimmelhed og træthed, så husk altid at få tjekket dit jernniveau hos din egen læge ved første rutinemæssige undersøgelse. Det er ikke altid, de gør det automatisk. Hvis du lider af jernmangel, kan jeg anbefale Kräuterblut, som et dagligt shot, da det ikke giver forstoppelse. Jeg tager også en skefuld god kvalitets fiskeolie dagligt, da det har vist sig at påvirke risikoen for astma og allergi i en positiv retning. Derudover tager jeg kalk, da jeg ikke spiser mælkeprodukter, magnesium for at afslappe musklerne, så systemet kan få ro, og jeg kan sove bedre. Til sidst er jeg opmærksom på at få et tilskud af mælkesyrebakterier, hvor jeg veksler mellem shots fra vita biosa og kapsler fra Bio-Kult.
Bonus tilskudstip: Det naturlige antibiotikum ‘urtepensil’ er et af mine helt store ‘go to’ produkter, hvis jeg mærker det mindste tegn på inflammation. Det er sikkert at bruge under graviditeten og skaber ikke rod i systemet, som konventionel antibiotika desværre gør det. Du skal naturligvis altid opsøge læge, hvis du får høj feber eller får det meget dårligt, men ved mindre infektioner fx, hvis du får halsbetændelse eller betændelse i en tand, som mange gravide oplever, så forsøg dig med dette vidundermiddel inden du går på apoteket og indløser din recept.

12. Tøj
Hop i dit mest løse tøj i naturlige materialer. Bh’er der ikke strammer henover brystet og bukser uden snærende knapper. Det er ingen skam at købe graviditetsbukser i uge 4, hvis det er det, der føles bedst for kroppen. Man vokser som regel også lidt i omkreds i løbet af dagen, og så er det bare virkelig ærgerligt at have fået de stramme jeans på ;)

13. Mantra
Anvend positiv tænkning. Din krop er magisk og vidunderlig. Den er ved at skabe det største mirakel nogensinde. Visualiser dig selv som stærk og vital. Fyldt med overskud og energi. Husk naturligvis også, at det er helt ok at have det skidt og give udtryk for det, når det er det, du har brug for. Du kan evt bruge et mantra, som du gentager for dig selv i løbet af dagen. 

14. Kærlighed
Indrømmet, sex har været meget langt nede på min todoliste pga. opkastninger og kvalme ved mindste bevægelse, men jeg er stadig en sucker for kys og kram i massevis. 
Berøring, massage og sex sender kaskader af lykkehormonet oxytocin rundt i kroppen. Det samme gør omsorg mellem mennesker og tillidsfulde samtaler. Det er et hormon, du ikke kan få for meget af og slet ikke under graviditeten.
Sørg for at nyde en god frokost med dine bedste veninder i ny og næ. Kys og kram dine børn, hvis du har nogen i forvejen og sørg for at nyde og sanse alt det du overhovedet kan. Det vil få dit blodtryk til at dale, give dig større velvære, gøre din smertetærskel højere (hvem vil ikke gerne have det, når man tænker på den forestående fødsel)

Det var min samling råd til dig. Jeg håber, de kan hjælpe dig til at komme igennem de mest frustrerende timer, hvor du ville ønske dig langt under dynen. 

Husk, du og din krop er fantastisk og grunden til, at du har det som du har det er, at den helt mirakuløst er ved at bygge et lille menneske. Lige om lidt har du din guldklump i armene og kvalmen vil være længe glemt. 

...Kys fra SØSTER og tak fordi du læste med. 

Vil du se mere til SØSTER? - Du kan følge bloggen på Facebook og Instagram