Miniserie: KYLHYDRAT, PROTEIN OG FEDT

LOW CARB HIGH FAT, ATKINS, MINNESOTA, LOW FAT, LIGHT og alle andre mirakelkure. Jeg siger NEJ TAK. ELLERS TAK. BASTA! BUM!

 

JEG ER SPRUNGET UD SOM STUDERENDE!

Jeg er for ikke så længe siden startet under uddannelse som Komplementær Hormonterapeut med dygtige Caroline Fibæk ved roret. Hun har samlet det sejeste crew af læger, gynækologer, coaches, biokemikere og andre eksperter til at lære os alt om hormonsystemet og de sygdomme og ubalancer folk desværre bøvler og bakser med i den forbindelse.

Forhåbentlig kan jeg om nogle år være med til at gøre livet nemmere og bedre for de mennesker - Måske dig.

SØSTER er et oplagt sted at dele den nye viden, jeg får mellem ørene, så både du og jeg kan blive klogere.
Derfor har jeg lavet en lille miniserie om de tre makronæringsstoffer, der er så essentielle for at vi kan opretholde en optimal balance i både krop og sind.
I dag handler mit indlæg om de refleksioner jeg har gjort mig over den mad vi propper i munden, og hvordan den både kan skabe de optimale forudsætninger for balance, men også være med til at skabe ragnarok i vores system, hvis vi bliver fanatiske og falder i fælden og halser efter helsetrends, der foreskriver udelukkelse af bestemte (vigtige) fødevaregrupper. 

 

DE KOMPLEKSE NÆRINGSSTOFFER

Under min uddannelse er jeg nået til modulet om makronæringsstofferne. Kulhydrat, protein og fedt, som også kaldes de energigivende næringsstoffer.
Jeg tænkte YES! Jeg har læst anatomi, fysiologi og sygdomslære, så det her må endelig være et modul, hvor jeg ikke skal sidde svedende over bøger med en hjerne på maksimalt overarbejde... Jeg tog grueligt fejl.

Jeg troede jeg vidste en hel masse om de forskellige næringsgrupper indtil jeg åbnede mit kompendium og dykkede ned i stoffernes ufattelige kompleksitet.

Jeg kan nu se, at vi har en tendens til at se nogle fødevarer og stoffer som ultimativt dårlige og nogle som ultimativt gode, men pga af vores allesammens individuelle biokemi er det, der er godt for mig måske ikke det, der er godt for dig.

Derfor er det så svært og så risikabelt at sige noget helt generelt om, hvad sund kost er. Det handler, ligesom så meget andet inden for holistisk behandling om, at lære sin egen krop, sine egne behov og sine egne mangler at kende.
Det er et stort ansvar, men fuldt ud nødvendigt, når vi ved, hvor essentielt den rette føde er for os og vores børns sundhed og velbefindende.

 

ENSIDIG DANSK KOST

Da jeg så denne liste blev jeg ærlig talt chokoeret. Det er en liste over de 6 fødevarer vi danskere spiser flest af. Ja faktisk består hele 75% af vores energiindtag af fødevarer fra de her 6 kilder.

HVEDE

RUG

KARTOFFEL

MÆLKEPRODUKTER

SVINEKØD

OKSEKØD

(Gengivet fra bogen: ‘Andre boller på suppen’ s29)
Så giver det pludselig mening, hvorfor så mange af os oplever næringsmæssige mangelsymptomer, selvom vi lever i et land med frit valg på (næsten) alle madhylder. Der mangler jo i den grad al frugten og det grønne. Det kan vi gøre bedre!

 

MIRAKELKURENE

Det er som om hver tid og hver trend har haft sin helt specielle mirakelkur med udelukkelse af en bestemt fødevaregruppe.
Hvem husker ikke Anne Larsen, der skyllede kødet under vandhanen, for at få de sidste fedtdråber, så langt væk fra munden som muligt. Og den kulhydratforskrækkede periode med ketose som ypperste mål, hvor alle skulle gå rundt og lugte af svovl ud af munden, fordi kroppen forbrændte fedt i mangel af kulhydrater.

Pyh ha jeg ved nu, hvor essentielle kulhydrater er for vores organisme. Og hvor farligt det faktisk kan være, at gå på de her ekstreme low carb kure. Det er skræmmende, men man kan være så uheldig at skade sit stofskifte så meget, at det er svært at komme tilbage i balance og opretholde et sundt stofskifte igen. For ikke at nævne at kroppen i værste fald kan begynde at tage fedt fra hjerne for at omdanne det til de livsvigtige kulhydrater.
Det er i hvert fald viden nok for mig til aldrig nogensinde at skele til strenge dogmatiske kure igen.

Og proteiner. Wow den her talte virkelig til mig. Jeg har levet primært vegetarisk og også vegansk i perioder. Selvom jeg har været opmærksom på at få proteiner i form af bønner, grønt, nødder og linser, var jeg slet ikke klar over vigtigheden af, at få så bred en vifte af proteiner som vi rent faktisk har brug for. Og i de store mængder. Til alle måltider.

I danmark spiser vi dobbelt så meget protein som vi behøver. Alligevel har folk mangelsymptomer. Det er virkelig tankevækkende. Kunne man vove den påstand, at det måske kunne skyldes, at folk spiser en ensidig kost, der ikke dækker kroppens reelle behov for de forskellige aminosyrer. (De mindre dele, som protein nedbrydes til i fordøjelsen, så vi kan bruge dem til energiproduktion og som byggesten af væv, hud, hår, negle)

 

FÅR DU IKKE NOK PROTEINER FÅR DU RYNKER!

Når man begynder at forstå den kompleksitet vores mad består af og deres indvirkning på hinanden, forstår man også vigtigheden af at spise så varieret som muligt i stedet for fuldstændigt at afstå fra og forbyde sig selv at spise en bestemt fødevaregruppe eller på anden vis spise restriktivt.
I det hele taget er jeg stor fortaler for at skylden, skammen og ‘jeg må ikke spise...’ skal ud af vores sprog og ud af vores forhold til mad. Når vi udelukker bestemte og helt grundlæggende essentielle fødevarer frarøver vi os selv den diverse næring kroppen har brug for. Og ikke mindst den store nydelse det er at spise mad uden fanatiske stemmer i baghovedet, der råber vagt i gevær, når øjnene falder på en thairet med ris eller man har lyst til at spise hele avocadoen i stedet for kun en halv. 

Dermed virkelig ikke sagt, at jeg synes, du skal gå amok i kager og flæskesteg. Jeg snakker naturligvis om lækre friske råvarer så uforarbejdede som muligt og med højst muligt næringsindhold.

Den populære sætning ‘EAT THE RAINBOW’ er super god at have i baghovedet, både når du køber ind, laver mad og shopper takeout.

Hvis du har lyst til mere viden om de forskellige makronæringsstoffer og inspiration til, hvordan du nemt kan tilføre dem i din madlavning, kan du følge med her på bloggen den næste uges tid. Til min miniserie omkring makronæringsstofferne har jeg kreeret tre retter, som alle fokuserer på hver sit makronæringsstof.

Den første ret er en supernem og lækker frokostsalat med tilhørende grøn juice, der sørger for at din krop bliver spækket med gode nærende fibre og kulhydrater.

blue_salad.jpg

...Kys fra SØSTER og tak fordi du læste med. 

Vil du se mere til SØSTER? - Du kan følge bloggen på Facebook og Instagram